In 1976 startte ik mijn studie Nederlandse taal- en letterkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Als student-assistent werkte ik vanaf 1980 bij het zogeheten Computerproject van de vakgroep Middelnederlandse letterkunde. Destijds was het nog vloeken in de kerk om computers in grote rekenhallen te gebruiken voor alfa-wetenschappers. Natuurkundigen en wiskundigen maakte de dienst uit en van de personal computer had nog niemand gehoord. De eerste Apple-computer werd in januari 1984 gelanceerd, op dezelfde dag dat ik afstudeerde met middeleeuwse letterkunde als specialisatie.

Torc – informatiemanagement

In loondienst bij de Rijksuniversiteit Groningen heb ik tot 1999 gewerkt bij de Letterenfaculteit. Ik heb carrière gemaakt in de administratieve ondersteuning van de faculteit en was hoofd van het Bureau Studentzaken. Na een outplacementtraject startte ik in mei 1999 mijn eigen adviesbureau: Torc informatiemanagement.

In het hele land werkte ik op universiteiten en hogescholen in het vakgebied onderwijslogistiek: de ondersteuning van het onderwijs op het terrein van planning en roostering. Ik was werkzaam als projectmanager en adviseur en voerde regelmatig opdrachten als roostermaker uit. Nog steeds werk ik gemiddeld twee dagen per week als freelancer.

Torc – bureau voor levenskunst

Tijdens mijn outplacementtraject ben ik bovendien gestart met de opleiding tot psychosociaal werker: een particuliere opleiding op HBO-niveau bij Academie voor Integrale Menswetenschappen SPSO↪ in Utrecht (thans Huis ter Heide). Deze prachtige driejarige opleiding bood een combinatie van een brede theoretische kennis van psychosociale problemen met een persoonlijk ontwikkelingsproces middels trainingen en supervisie. In januari 2003 studeerde ik af op een scriptie over de start van een eigen praktijk voor psychosociale therapie. In 2006 ging mijn praktijk daadwerkelijk van start als Torc- bureau voor levenskunst. Counseling, begeleiding als gelijkwaardig medemens middels gesprekken, is een belangrijke vrucht van mijn tijd bij de SPSO.

Torc – bureau voor zelfonderzoek

Ik breidde mijn kennis en vaardigheden uit met de opleiding tot ZKM-consultant van maatschap ZKM-opleiding↪. Deze postacademische opleiding van 2 jaar is gestoeld op de waarderingstheorie, onderdeel van de narratieve psychologie. Het verhaal dat de persoon over zichzelf en zijn of haar leven vertelt, staat hierin centraal. Hier is veel onderzoek naar gedaan aan de Radboud Universiteit Nijmegen. De ZKM of ZelfKonfrontatieMethode is als praktisch instrument ontwikkeld, gelijktijdig met het theoretische onderzoek. Dankzij zelfonderzoek met de ZKM is het levensverhaal een geweldige bron voor inzicht in gevoelens en gedachten, voor zingeving met of zonder geloof en voor persoonlijke groei.

In 2008 rondde ik mijn opleiding af met een scriptie over het prachtige traject waarin ik een predikant mocht begeleiden. Sindsdien zijn zelfonderzoek van het levensverhaal en counseling de belangrijkste vaardigheden die ik als begeleider inzet. Ik steun je graag op jouw unieke weg in mijn praktijk↪.